Що таке формувальне оцінювання, чому воно потрібне учням і які основні виклики. URL: https://nus.org.ua/view/shho-take-formuvalne-otsinyuvannya-chomu-vono-potribne-uchnyam-i-yaki-osnovni-vyklyky/
Навчально-методичні посібники з теми "Формувальне оцінювання в початковій школі" URL: https://drive.google.com/drive/folders/1-CFnqTdpiRMEcMurfszT_VOaDUfFodoX
Онопрієнко О. В. Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів: сутність і методика здійснення / О. В. Онопрієнко // Український педагогічний журнал. - 2016. - № 4. - С. 36-42. - URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2016_4_8
Покрова С. В. Розвиток оцінювальної компетентності вчителів початкових класів як педагогічна проблема. Нова українська початкова школа: нові виміри професійного розвитку вчителя : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, (Запоріжжя, 16-17 верес. 2021 р.). URL: https://drive.google.com/file/d/1TpHxDv-MYpXUEO9MRwdlcMCTFtaMxHFU/view
Відеозапис засідання "Гаряча лінія НУШ: початкова школа 23.08.2022", в якому, зокрема, розкрито питання оцінювальної діяльності. URL: https://youtu.be/3J8d7jTjnoY?t=44
Формувальне оцінювання: про його інструменти та користь від педагогині з Канади. URL: https://nus.org.ua/articles/formuvalne-otsinyuvannya-pro-jogo-instrumenty-ta-koryst-vid-pedagogyni-z-kanady/
Колеги, запрошуємо вас до обговорення проблемних питань. Висловлюйте свої думки, активно коментуйте повідомлення інших учасників.
ВідповістиВидалитиНавчання без оцінок можливе. Коли учитель
ВідповістиВидалити- усвідомлює мету уроку, доступно доносить її до здобувачів освіти;
- чітко окреслює результати навчальної діяльності на кінець уроку;
- визначає критерії оцінювання (чим конкретніше сформульовані критерії, тим зрозумілішою для учнів є діяльність щодо успішного виконання завдання)
- добирає ефктивні компетентнісні завдання відповідно до теми, мети уроку;
- спонукає кожного учня бути активним учасником навчального процесу;
- обирає інструменти формувального оцінювання (зважаючи на власні уподобання, психічні особливості учнів, їхній досвід пізнавальної та самоцінювальної діяльності тощо);
- формує уміння учнів рефлексувати – аналізувати власну діяльність;
- забезпечує зворотний зв’язок – обмін інформацією між учнем і вчителем або між учнями щодо їхніх навчальних досягнень у межах визначених цілей і очікуваних результатів
- вчитель коригує навчальний процесу відповідно до результатів і навчального поступу учнів.
Повністю згодна, що при цих умовах, коли вчитель розуміє, що таке формувальне оцінювання та може впроваджувати його під час роботи з учнями, навчання без оцінок можливе.
ВидалитиФормувальне оцінювання тому і формувальне, що дає змогу вчителю цілеспрямовано сприяти руху учня за індивідуальною освітньою траєкторією. Змістове оцінювання є підставою для диференціації та індивідуалізації педагогічної взаємодії шляхом добору різного змісту. методів, прийомів, видів роботи залежно від можливостей і успіхів дитини. Для учня формувальне оцінювання і підтримка (переживання радості успіху) і вказівка як і над чим ще варто попрацювати. Вчителю слід прийняти цей ефективний механізм, і , користуючись академічною свободою, доречно використовувати.
ВідповістиВидалитиВчителі початкових класів, які проходили або проходять дистанційне навчання на курсах підвищення кваліфікації у ЗОІППО можуть відчути на собі дію формувального оцінювання. Для них є зрозумілими критерії оцінювання, які вказані на сторінці залікової роботи. Поміркуйте про різницю між сприйняттям бальної оцінки та коментаря викладача до виконаної роботи. Якщо за виконану залікову роботу отримано тільки певну кількість балів і немає коментарів від викладача, вчитель може відчувати незадоволення, негативні емоції, образу, роздратування. Але якщо є коментар, в якому чітко окреслено, що вдалось у заліковій роботі, що залишилось невиконаним, або виконано частково, на що звернути увагу, то вчителю стає зрозумілим, над чим треба працювати, яких знань чи вмінь не вистачає. А якщо викладач пише у коментарі надихаючі сподівання, то коментар стає дуже важливим для особистості педагога. Отже, із власного досвіду педагоги можуть зробити висновок про те, що більше впливає на його мотивацію професійного саморозвитку: бальна оцінка чи формувальне оцінювання.
ВідповістиВидалитиЦілком підтримую формувальне оцінювання, але сьогодні спостерігаю відсутність будь-якого оцінювання на уроках в початковій школі. І в зошитах теж. Бали ставити не можна, а оцінні судження писати не хочеться.
ВідповістиВидалитиЗгодна з тим, що формувальне оцінювання сприяє розвитку в учнів вміння планувати, регулювати, аналізувати власну навчальну діяльність, визначати причини труднощів та можливі шляхи їхнього подолання, розвиває внутрішню мотивацію.
ВідповістиВидалитиМета формувального оцінювання - формування навчального процесу з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь та ставлень.
ВідповістиВидалитиДо формувального оцінювання відношусь позитивно. Але дуже багато часу витрачаю на коментарі до кожної роботи. Засмучує те, що здобувачі освіти не завжди їх переглядають, тому ефективність знижується. Як зробити так, щоб коментарі були більш ефективні?
ВідповістиВидалитиЯкщо коментар-оцінювальне судження інформативне (містить інформацію: що в роботі виконано правильно; де є помилки; пропозиції, як покращити результат), це вже ефективно. Тому не засмучуйтесь і продовжуйте. Успіхів!
ВидалитиФормувальне оцінювання допомагає всебічно оглянути навички учня, його мотивацію. Такий вид оцінювання надає вчителю можливість пояснити учню і батькам, як можна покращити навчальні досягнення
ВідповістиВидалитиДякуємо за коментар. Важливо (для сертифіката) підписатися "Ім'я Прізвище"
ВидалитиВважаю формувальне оцінювання ефективним. Ми, вчителі, підтримуємо інтерес здобувачів освіти, вказуємо, на що треба звернути увагу, щоб результат став ще кращим. Робиться акцент на успіхах, а не невдачах.
ВідповістиВидалитиЗгодна. Адже, цінність формувального оцінювання в тому, що воно підвищує мотивацію, розвиває вміння вчитися та допомагає учням досягати кращих результатів навчання.
ВидалитиФормувальне оцінювання дає змогу учням і вчителю коригувати свою діяльність, покращити сам процес навчання, відслідковувати прогрес навчання кожного учня. . Воно має велику кількість методів і прийомів , які можна використовувати на різних етапах уроку. Це дуже мені подобається, бо кожна дитина може досягти успіху на певному етапі уроку і отримати оцінку своєї діяльності у вигляді коментаря вчителя чи своїх однокласників. Це діалог з учнями . Також формувальне оцінювання сприяє більш тісному спілкуванню з батьками, які стають активним учасниками навчального процесу .
ВідповістиВидалитиВибачте, продублювався коментар.
ВидалитиПовністю згодна з Вашою думкою
ВидалитиДоброго дня. У нинішній час формувальне оцінювання дається важко, через низку причин. Але з ним здобувачі освіти можуть орієнтуватись у поняттях: як є зараз(успіхи,невдачі) і як треба (еталон виконання), навіть якщо завдання творчого характеру. В певних ситуаціях, відчувають ситуацію успіху, яка їм зараз вкрай потрібна і може слугувати елементом стимулювання.
ВідповістиВидалитиДобрий день, шановні колеги! Хочу долучитися до обговорення нашої теми та затронути питання формувального оцінювання в умовах дистанційного навчання. Хочу зазначити, що позитивно ставлюся до формувального оцінювання, але, погоджусь із колегою, що це досить кропітка, щоденна робота, яка займає купу часу, а під час дистанційного навчання так взагалі. Зараз оцінювання учнів відбувається через листування з батьками в електронній пошті (окрім онлай уроків), коли вони мені присилають фото учнівських робіт, я їх перевіряю та пишу оцінювальні судження.
ВідповістиВидалитиАле для того, щоб стимулювати діяльність своїх учнів, створювати ситуації успіху, підтримувати їх в усіх починаннях, в цьому році знайшла дуже цікаві "Мотиваційні стікерпак" для використання у Viber. Надсилаю їх для учнів після перевірки письмових, діагностувальних робіт, віршів напам'ять. Тішуся, що є зворотній зв'язок, діти дякують, я відчуваю, що для них це важливо. Можливо хтось теж використовує, а для когось це буде корисним.
Дякуємо, пані Анастасіє, за Ваш досвід. Хочеться зазначити, що крім оцінювальних суджень, формувальне оцінювання під час уроку (дистанційного також) містить у собі визначення цілей, очікуваних результатів уроку разом з дітьми, розроблення критеріїв оцінювання для конкретного завдання, створення умов для рефлексії тощо. Успіхів Вам!
ВидалитиФормувальне оцінювання допомагає учням «навчитися вчитися». Учень має навчитися розуміти мету навчання, для чого це йому, як досягти, а також давати оцінку своїм знанням та невдачам. Відчувати, що саме він (учень) несе відповідальність за своє навчання, за якість знань, за здобуті результати. Також дуже важливо при формувальному оцінюванні дати учневі зворотний зв’язок, обов’язково прокоментувати роботу: що вдалося, де і чому учень припустився помилки, над чим працювати і т. д.
ВідповістиВидалитиФормувальне оцінювання - це оцінювання під час навчання і "для навчання". Саме за допомогою нього вчитель може оцінити не лише академічні результати, а й дослідити індивідуальні особливості дітей. Учень розуміє для чого це мені в житті потрібно, яким я маю стати. Вчиться самокритично підходити до своїх дій, вчинків, результатів. Налаштовується на подальший розвиток, самовдосконалення. І, взагалі, готує здобувачів співіснувати у розвинутому суспільстві, брати на себе відповідальність, вчитися упродовж життя.
ВідповістиВидалитиЯ 100% підтримую впровадження оцінних суджень в освітньому процесі. Адже, "молодці" всі, а індивідуальний поступ простежується саме в їх упровадженні.
ВідповістиВидалитиПід час дистанційного навчання формувальне оцінювання також можливе та ефективне. Сьогодні на уроці математики учні оцінювали самостійно розв'язану задачу за трьома критеріями і одразу побачили свій результат роботи. Кожен зробив висновок, а я відстежую поступ учнів. Формувальне оцінювання дієве та необхідне.
ВідповістиВидалитиЧудовий приклад упровадження формувального оцінювання! Дякуємо.
ВидалитиДобрий день. Нарешті змогла долучитися (технічно) до коментування. Хочу висловити свою думку як вчитель і адміністратор. Учителі, які СВІДОМО застосовують техніки ФО виявляються краще підготовленими до індивідуалізації навчання відповідно до потреб учнів. Так, вчителю треба докласти чимало зусиль (володіти системою знань сутності ФО і не тільки), щоб ефективно запрацювало ФО. Але воно того варте. Також треба розуміти, що запровадження будь-яких технологій без усвідомлення ідеї ДИТИНОЦЕНТРИЗМУ! не забезпечить значущих результатів навчання. Дуже важливо, щоб наші вчителі це прийняли і усвідомили. Помічала таку тенденцію: вчитель просто використовує низку технік ФО заради результату, що не веде до покращання процесу навчальної діяльності. А важливо, щоб протягом уроку увага всіх учасників навчального процесу була спрямована не так на констатацію результатів, як на аналіз самого процесу, його рефлексію і корегування підходів до навчання. Тому ще раз наголошую на СВІДОМОМУ використанні вчителями ФО як одного з основних чинників процесу формування в наших учнів ключових компетентностей, які так необхідні їм для життя у нашому сучасному. непередбачуваному і мінливому світі.
ВідповістиВидалитиФормувальне оцінювання допомагає дітям ідентифікувати свої сильні та слабкі сторони, зосередитися на тих навичках, що потребують удосконалення.
ВідповістиВидалитиЧи можливо оцінювати роботу школярів без оцінок?
ВідповістиВидалитиНа мій погляд, у початковій ланці школи (з 1-4 клас), оцінювання бажано залишати рівневе (П,С,Д,В), бо кожна робота повинна бути якось оцінена (чи прокоментована по компетентностям), без певного виду оцінювання, дитина не бачить свого навчального поступу і не розуміє чи правильно виконана робота, чи є потреба у коригуванні роботи????
+ Велика проблема у наступності, я працюю вчителем інформатики з 2-9 класи, то цю проблему часто бачу.
Початкова школа має свої методики оцінювання, а базова - більш повертає дітей від словесного коментування до бального оцінювання (не вийняток і НУШ 5-ті класи, наказ №289 від 01.04.2022р.).
Тому, я вважаю, що можна було б взагалі, залишити для 1-9 класів тільки рівневе, таким чином легше і учням (у розумінні власних результатів), і вчителю (для фіксування навчального поступу у щоденнику спостереження)
Тільки рівневе оцінювання, як Ви пропонуєте, буде простіше тільки вчителю, аж ніяк не дітям.
ВидалитиФО -сприяє тісному спілкування з дітьми та батьками Це є заохочення та стимулювання у навчальному процесі.
ВідповістиВидалитиОцінювати роботу школярів без оцінок однозначно можливо.
ВідповістиВидалитиФормувальне оцінювання більш сприяє саме формуванню тих чи інших знань, а не просто сухо констатує, вже набути знання.
Головна мета формувального оцінювання - не лише підвести підсумок навчання дитини в балах, але і знайти спосіб покращити ефективність уроків.
Формувальне оцінювання дійсно є інструментом підвищення якості навчання.
Коли учень розуміє що йому вдається краще, а в чому є невеличкі недопрацювання, він дійсно розвивається, як особистість. І саме формувальне оцінювання сприяє цьому розумінню та розвитку його особистості.
- Чи можливе формувальне оцінювання під час дистанційного навчання? ЩЕ Й ЯК!!! Навіть при дистанційному навчанні можливе формувальне оцінювання і в цьому допоможуть багато інтернет ресурсів, з я кими вчителі сьогодення знайомляться щоденно і опановують їх.
Використання формувального оцінювання дозволяє вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню, підтримувати бажання навчатися та прагнути максимально можливих результатів .Також таке оцінювання в початковій школі запобігає розвитку побоювань помилитися.
ВідповістиВидалитиЄдине що, все таки нажаль існує ще подекуди проблема "нерозуміння батьками учнів" формувального оцінювання.
ВідповістиВидалитиВсе ж таки, на мою думку, повинні бути загальновизначені критерії оцінювання для дітей з особливими потребами.
ВідповістиВидалитиЯкі переваги і методика формувального оцінювання?
ВідповістиВидалитиЦе Походєєва Наталія
ВидалитиСуть формувального оцінювання – дати учневі зворотний зв’язок та можливість відрефлексувати, чому не вдалось виконати завдання, що потрібно надолужити. При такому оцінюванні вчителеві рекомендують залишати коментарі для учня, перевіряючи виконане завдання, так даючи зворотній зв’язок – над чим попрацювати, чому учень припускається помилки, де хиба у логіці розв’язання задачі тощо.
ВидалитиЗубова Катерина Володимирівна Формувальне оцінювання допомагає формувати навчальний процес з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля ефективного формування необхідних знань,умінь та ставлень.Це послідовна змістовна взаємодія між учнем,учителем і батьками щодо навчальних досягнень учня на підставі всім зрозумілими цілями та критеріями.
ВідповістиВидалитиПри формувальному оцінюванні вчитель постійно ставить учням запитання, щоб зрозуміти, наскільки правильно та повно вони розуміють матеріал. За необхідності зупиняється, пояснюючи ще раз. Надаючи учням постійну підтримку, педагог формує в учнів упевненість, що вони обов'язково впораються з новим матеріалом. Але це не просто підбадьорювання – це підказки, що зробити, щоб наступного разу вдалося краще.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВидалитиДякую ,організаторам за проведення Онлайн -форума!
ВидалитиНа жаль, багато часу витрачаю на коментарі до кожної роботи, але учні не завжди їх переглядають, тому ефективність знижується. Як зробити так, щоб коментарі були більш ефективні?
ВідповістиВидалитиКолего, а Ви про академічну доброчесність чули?
ВидалитиВибачте, щось не дочиталася
ВидалитиПедагог не перевіряє, а радиться з учнями, за потреби змінює траєкторію навчання,
ВідповістиВидалитиставить відповідні цілі та завдання.
Завдання педагога — підтримувати навчальний поступ учнів, формувати впевненість
дітей у власних силах, вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаровуванню,
підтримувати бажання навчатися й прагнути досягти максимально можливих результатів.
Актуальність формувального оцінювння полягає в тому, що ми спостерігаємо підвищення ефективності освітнього процесу..За допомогою нього ми можземо оцінити не лише академічні результата, а й дослідити індивідуальні особливості кожної дитини.
ВідповістиВидалитиФормувальне оцінювання дає можливість формувати навчальний процес.Але дійсно багато часу втрачаєш.
ВідповістиВидалитиЧас, вкладений у розвиток дітей, не можна називати втраченим.
ВидалитиДумаю, що треба розуміти, навіщо використовуємо формувальне оцінювання, що воно нам дасть і чим відрізняється від традиційного процесу оцінювання. Це допоможе змінити культуру оцінювання в класі.
ВідповістиВидалитиВід правильної організації оцінювання залежить ефективність навчання. Саме формувальний підхід дає змогу педагогам одержати інформацію про стан навчальних досягнень учнів, а учням отримати об'єктивне судження про навчальні досягнення.
ВідповістиВидалитиДля батьків учнів теж треба проводити роз'яснювальну роботу стосовно здійснення формувального оцінювання. Незважаючи на те,що вже 5 років НУШу, батьки хочуть оцінок. Більш зрозумілим для них стає рівневе оцінювання у 3-4 класах. Однак, якщо з першого класу вимальовувати індивідуальну траєкторіїю розвитку кожного учня і доносити інформацію для батьків про сильні і слабкі сторони дитини та рекомендації ( конкретні, а не загальними репліками), то це працює.
ВідповістиВидалитиСвітлана Третяк
Дякую всім за цікаві коментарі і досвід. Згодна, що формувальне оцінювання забирає багато часу, але як для здобувачів освіти так і для батьків дуже необхідне.
ВідповістиВидалитиФормувальне оцінювання в школі навчає змагатися учня із самим собою, намагаючись стати сьогодні краще, ніж учора.
ВідповістиВидалитиЩоб навчити цього учнів, вчитель має ставити чіткі цілі, яких треба досягти у вивченні кожної теми та постійно оцінювати, чи вдалось заплановане.Ці цілі можна записати у чек-лист і звертатися до нього після кожного уроку.
Формувальне оцінювання цінне тому, що воно підвищує мотивацію, розвиває вміння вчитися та допомагає учням досягати кращих результатів навчання.
ВідповістиВидалитиДіти знають і розуміють своє завдання. Стають відповідальними за власне навчання.
Суть формувального оцінювання це дати учневі зворотний зв"язок та можливість рефлексувати.
Важлива та необхідна тема для обговорення в постійному форматі!
ВідповістиВидалитиНайбільша цінність формувального оцінювання – можливість учням відчути власну відповідальність за своє навчання, що безпосередньо впливатиме на якість їхніх результатів.
ВідповістиВидалитиМурашова Катерина
ВідповістиВидалитиФормувальне оцінювання дає змогу учням і вчителю коригувати свою діяльність, покращити сам процес навчання, відслідковувати прогрес навчання кожного учня.
Цікавить оцінювання учнів з ООП. Формувальне оцінювання зорієнтоване на особистість. Кожен, хоча б, маленький успіх дитини є її власним досягненням і в школі дити на та батьки дуже часто чують від вчителя "Молодець!". Коли заповнюємо Свідоцтво досягнень, воно залишається майже пустим, тому, що не може дитина з проблемамими інтелекту та ін. засвоїти програму загальноосвітньої школи. Говоримо, в першу чергу, про соціалізацію, але в Свідоцтві досягнень це майже не висвітлено. Дуже хочеться висвітлення теми оцінювання учнів з ООП.
ВідповістиВидалитиПані Олено, 19 квітня 2023 року нашою кафедрою було проведено захід "Гаряча лінія НУШ". На ньому питання оцінювання дітей з ООП глибоко розкрито О.М.Мельником. На сайті кафедри початкової освіти є відеозапис цього заходу. Перегляньте, будь ласка. Можливо, Ви знайдете відповіді на свої запитання.
ВидалитиНа мою думку, зміна підходу до оцінювання в початковій школі, а саме використання формувального оцінювання, дає можливість вчителю оцінити не лише академічні результати дитини, а й дослідити її індивідуальні особливості, виявити рівень зацікавленості дитини пізнавальною, навчальною або іншими видами діяльності, допомагає визначити, до якої міри дитина вмотивована, зацікавлена окремими формами роботи. Такі знання допомагають педагогу вчасно коригувати свою діяльність так, щоб кожній дитині було комфортно й цікаво, а також бачити те, над чим іще треба попрацювати. В результаті формувального оцінювання в учнів розвиваються навички самомотивації, самооцінювання і відповідальності за своє навчання.
ВідповістиВидалитиФормувальне оцінювання дає змогу дитині реально оцінити свою діяльність. Нажаль, в умовах дистанційного навчання формувальне оцінювання застосовувати дуже складно.
ВідповістиВидалитиПід час уроку необхідно визначити з дітьми цілі, очікувані результати цього уроку. В кінці уроку проаналізувати їх. Для виконання завдання пропонувати критерії формувального оцінювання. Застосувати цифрові інструменти (їх дуже багато). Формулювати оцінювальні судження. Це все і є формувальне оцінювання. Що з перерахованого неможливо зробити дистанційно?
ВидалитиЯ на всі 100% згодна зі Світланою Василівною! Нічого складного в формувальному оцінюванні під час навчання дистанційно не бачу! Безліч ресурсів, які можна застосовувати онлайн! Просто не лінуватися і опановувати їх, і не боятися вчити учнів з ними працювати. Сучасні діти з кожним роком все більш "діджиталізовані"(якщо можна так висловитися). Проблема здебільшого з боку батьків(не розуміють такого оцінювання, бояться надати більше самостійгості дитині) або того ж вчителя(боїться всьго нового, не впевнений в можливостях своїх учнів, не готовий до змін).
ВидалитиФО допомагає дітям моніторити власний прогрес та рефлексувати щодо свого навчання. Учні під час дистанційного навчання потребують не стільки оцінки в балах скільки повідомлень від вчителя про те, які частини завдання виконані успішно, а які потребують удосканалення. Але для цього вчителю треба надавати дітям розроблені критерії оцінювання роботи (зрозумілі дітям), щоб здобувачі освіти могли зорієнтуватися, у якому напрямку рухатися і на що звернути увагу.
ВідповістиВидалитиОцінювання є невід’ємною частиною процесу навчання, дистанційне навчання не є винятком.
ВідповістиВидалитиНе можна недооцінювати важливість застосування принципів формувального оцінювання під час роботи в дистанційному форматі. Учні набагато частіше потребують не стільки оцінки в балах, скільки повідомлення про те, які частини завдання виконані добре, а які потребують удосконалення. Дуже корисно надавати критерії оцінювання роботи— разом із формулюванням завдання, щоб учні могли зорієнтуватись, у якому напрямку рухатись і на що звернути особливу увагу. Формувальне оцінювання має допомогти учням моніторити власний прогрес та рефлексувати щодо свого навчання. Тому виконані роботи доцільно супроводжувати зворотним зв’язком у вигляді коментарів.
Формувальне оцінювання потрібне, тому що здобувачі освіти спокійніше звертають увагу на виконану ними роботу. Попри і при дистанційному навчанні. Це моя особиста думка.
ВідповістиВидалитиКатерина Балика Формувальне оцінювання- це детальна і вчасна порада вчителя учню. Вона дозволяє поглибити знання з предмета й покращити якість роботи, зокрема й самостійної. Відбувається зворотній зв'язок, взаємодія між учнем, учителем і батьками.
ВідповістиВидалити